Groot Onderhoud Zoetermeer in bewoonde staat

Op de bouwplaats, in één van de woningen die omgetoverd is tot bouwkeet, zijn projectleider Wil van Koppen en uitvoerder Ron Truyens van Van Mierlo Dinkq samen met opzichter Dirk Ton en sociaal werker Ingrid Gillet van Vestia dagelijks druk doende om de werkzaamheden zo goed als mogelijk te laten verlopen. En dat is een échte uitdaging: het groot onderhoud van de 95 eengezinswoningen wordt namelijk uitgevoerd in bewoonde staat.

Groot onderhoud werkzaamheden
Globaal worden de volgende werkzaamheden uitgevoerd, waarbij het oorspronkelijke energielabel G en F wordt verbeterd naar minimaal energielabel B:

  • Het opknappen van de gevels (o.a. nieuw voegwerk en hydrofoberen);
  • Vervangen van de kozijnen door nieuwe kunststof kozijnen met HR++ isolatieglas;
  • Het aanbrengen van isolatie in de muren en zoldervloer en bodemparels in de kruipruimte. Vanwege de vleermuizen die zich jaarlijks in het voorjaar nestelen onder de dakpannen van de woningen, zijn de daken intact gelaten en is de toegang naar de zolder afgesloten met een vlizotrap;
  • Het aanbrengen van de installaties t.b.v. de cv-ketel en mechanische ventilatie;
  • Meterkast- en gasmetercontrole en het aanbrengen van rookmelders;
  • Een deel van de woningen krijgt een nieuwe badkamer, keuken en toilet (zogenoemde ’BKT-tjes’)

Deze werkzaamheden worden zoveel mogelijk achtereen gesloten per blok woningen uitgevoerd. Per woning is circa 15 werkdagen gerekend voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Een aantal bewoners hebben een logeerwoning aangeboden gekregen en er zijn enkele containers beschikbaar om spullen en meubilair tijdelijk in op te slaan. Een groot deel van de bewoners blijft echter in hun eigen woning tijdens de werkzaamheden. “Een verhuizing zonder dat je echt verhuist” noemt één van de bewoners het. “Alle spullen moeten worden uitgezocht, opzij gezet en afgedekt worden. Alles wordt vuil en stoffig. Het is erg ingrijpend. Ik zorg dat ik er overdag ben, om de boel in de gaten te houden. Er staan toch vijf man in je woning”. Desondanks zijn de bewoners in de woonbuurt blij met het resultaat en uiten dat door de medewerkers regelmatig te trakteren op lekkere hapjes & gebak: “Het wordt erg mooi! En lekker warm met de nieuwe verwarming!”

Communicatie met de bewoners
Communicatie is een belangrijk aandachtspunt bij dit groot onderhoud. Projectleider Wil van Koppen vertelt: “We proberen de bewoners zoveel mogelijk gerust te stellen en uitleg te geven. We begrijpen erg goed dat de werkzaamheden een flinke impact hebben op het leven van de bewoners, maar we zijn hier om ze te helpen. Voordat de werkzaamheden starten, gaan we in gesprek en leggen we uit wanneer welke werkzaamheden worden uitgevoerd. We betrekken de bewoners er zoveel mogelijk bij en hebben met sommige mensen dagelijks contact. Vertrouwen is erg belangrijk bij dit type project. Er zijn op dit moment circa 70 man van verschillende onderaannemers aan het werk op dit project. Voor de mensen die hier werken is het ook “anders” dan andere projecten. Zij komen bij mensen over de vloer, zijn te gast en het is belangrijk dat ze beleefd zijn en voorzichtig met de spullen omgaan. Dat is wel even anders dan werkzaamheden aan een leegstaand gebouw. Een uitdaging voor iedereen; samen doen we ons best om het groot onderhoud zo goed als mogelijk te laten verlopen, ook voor de bewoners.” En dat doet Van Mierlo Dinkq met resultaat! Momenteel zijn vier blokken woningen opgeleverd en is de bewonerstevredenheid tot nu toe gemiddeld een 8,8!

Naar verwachting wordt het project in juli 2019 opgeleverd. Daarna zal de rust weer terugkeren in deze woonbuurt aan de rand van Zoetermeer. De bewoners en Vestia zijn klaar voor een comfortabele toekomst!